Powrót sea

Azja - bieżąca sytuacja na rynku logistyki w 2022 roku

Sytuacja transportowa i logistyczna w Azji jest skomplikowana od początku pandemii COVID-19, a kolejne fale zachorowań w 2022 roku wciąż wpływają na destabilizację rynku. Na sytuację logistyczną wpływa również konflikt pomiędzy Rosją a Ukrainą. Nasze pociągi zmieniły trasę, aby ominąć zamknięte przejścia graniczne i zagrożone tereny. Pociągi towarowe z Chin nadal jeżdżą zgodnie z planem. Stale ważnie monitorujemy sytuację i przekazujemy istotne informacje naszym klientom.

W tym artykule staramy się co miesiąc sprawdzać i weryfikować najnowsze wiadomości z rynku azjatyckiego. Nasze biura są obecne w Chinach, dzięki czemu możemy na bieżąco śledzić sytuację w branży logistycznej w Azji. 

Maj

Tydzień 21 - Ogólne informacje

Szanghaj

Porty

Porty w Szanghaju i innych częściach Chin zaczynają się otwierać, chociaż ich praca jest wznawiana powoli.

Szanghaj nadal zmaga się z ogniskami zachorowań na COVID. Raporty mówią o kolejnych 770 lokalnych infekcjach w tym tygodniu. Łącznie daje to 939 zidentyfikowanych zarażonych w Chinach kontynentalnych.

Transport kontenerowy do/z Szanghaju


Ruch drogowy do/z Szanghaju odbywa się nadal pod ścisłą kontrolą ze względu na kwarantannę Covid-19. Od ubiegłego tygodnia coraz więcej ciężarówek otrzymuje pozwolenia na pracę, i  może świadczyć usługi przewozu kontenerów w Szanghaju do/z miast poza Szanghajem. Kierowcom wciąż nie wolno opuszczać kabiny i kontaktować się z ludźmi na terenie magazynów i terminalu portowego. 

Na rynku szanghajskim panują obecnie duże niedobory przepustowości, stąd ceny są 2-3 razy większa niż w normalnym okresie. Większość klientów w przypadku transportów FCL woli zapłacić 30-40% więcej do Ningbo, co jest obecnie bardziej konkurencyjnym rozwiązaniem, niż portu w Szanghaju. W porcie barkowym na rzece Jangcy jest panuje obecnie jeszcze większy ruch niż wcześniej. 

Transport CFS do/z Szanghaju

Niektóre terminale magazynowe w Szanghaju zaczynają otwierać się po otrzymaniu pozwoleń na wznowienie pracy. Zezwolenie to wymaga, aby wyznaczony zespół operacyjny zlokalizowany na miejscu, mieszkał i pracował w tym ograniczonym obszarze terminalu. 
 
Transport drogowy LTL i FTL z dostawami do Szanghaju jest utrudniony, a kierowcy są kierowani na 14-dniową izolację w miejscu zamieszkania po powrocie z Szanghaju. 

Ningbo


Wraz z przenoszeniem większej ilości transportów z Szanghaju do portu Ningbo, w ostatnich tygodniach port i magazyn w Ningbo były przeciążone. Czas oczekiwania na rozładunek w terminalach magazynowych w Ningbo zajmuje nawet 1-2 dni. W porcie występują też problemy z niedoborem sprzętu.

Yantian


Port Yantian pracuje normalnie. Obecnie nie występują problemy z brakami sprzętowymi, popyt jest zaspokajany, ale niektóre harmonogramy żeglugowe zostały zmienione.

Kwiecień

Szanghaj

Tydzień 17 - Ogólne informacje

Port kontenerowy w Szanghaju działa, ale braki przepustowości w transporcie drogowym spowodowały zamieszanie w łańcuchach dostaw. Problemy z transportem ciężarowym i wjazdem do portu powodują presję na niektórych terminalach w porcie w Szanghaju. Ponadto niektórzy przewoźnicy zaczęli anulować połączenia w Szanghaju, aby zamiast tego świadczyć usługi intermodalne, łącząc transport lądowy i morski, a także drogowy.

Ponieważ coraz więcej ładunków eksportowych jest przekierowywanych do Ningbo, ten łańcuch dostaw również odczuwa skutki większego obciążenia. Na sytuację wpływa też negatywnie wzrost ilości przypadków zachorowań na COVID. Spedytorzy starają się poszukiwać innych rozwiązań i zmienić trasy ładunków z Szanghaju przez Ningbo, zwłaszcza w portach śródlądowych Jiangsu (Nanjing) i Anhui (Hefei).

Tydzień 16 - Ogólne informacje

Po trzytygodniowym przestoju, niektóre firmy wznowiły w tym tygodniu produkcję w Szanghaju. Większość fabryk w Szanghaju przygotowuje się do wznowienia pracy i uruchomienia produkcji w nadchodzących tygodniach.

Terminal portowy w Szanghaju działa normalnie bez przestojów, ale coraz więcej importowanych kontenerów stoi na terenie portu ze względu na ograniczoną zdolność przewozową i kongestie. Eksport z Szanghaju drogą morską jest mocno opóźniony z powodu zamknięcia ruchu drogowego i izolacji pracowników. Przewiduje się, że taka sytuacja utrzyma się do końca kwietnia. Widzimy, że kwestia sprzętu staje się wyzwaniem dla dostawców, ponieważ wielkość eksportu rośnie.

W Szanghaju wszystkie rezerwacje eksportowe są tymczasowo przenoszone do Ningbo i Nanjing. Będzie to kontynuowane do odwołania, przynajmniej przez kolejne 2 tygodnie.

Tianjin, Dalian, Qingdao, Ningbo, Xiamen, Shenzhen i Hongkong nie są obecnie dotknięte pandemią Covid-19.

Tydzień 14 - Informacje ogólne

Porty dalekomorskie w Szanghaju (Waigaoqiao i Yangshan) działają obecnie normalnie, włączając obsługę statków, obsługę stoczni, wjazd i wyjazd. Wszyscy przewoźnicy wjeżdżają do portu i działają na podstawie ważnego zezwolenia. Ogólnie rzecz biorąc, wszystkie terminale działają normalnie, z niewielkimi przeciążeniami spowodowanymi złą pogodą.

Transport multimodalny barką i koleją jako alternatywne rozwiązanie między Szanghajem a pobliskimi miastami, zależy od dostępności firmy żeglugowej.

Ruch drogowy do/z Szanghaju jest kontrolowany i otwarty tylko dla zaopatrzenia medycznego, towarów niezbędnych do życia oraz pojazdów transportowych z ważnym zezwoleniem.

Usługi magazynowe na obszarze objętym restrykcjami są poważnie zagrożone. Przewiduje się, że zablokowanie i opóźnienia ładunków LCL, jak i FCL będą miały dalszy wpływ na wydajność usług przewozowych z/do Szanghaju.

W przypadku transportu lotniczego operacje logistyczne na lotnisku w Szanghaju (PVG) przebiegają bez zakłóceń. Jednak w związku z tym, że coraz więcej linii lotniczych odwołuje loty, część ładunków zostanie przesunięta na inne lotniska w Chinach, w tym Zhengzhou i Pekin.

Lokalne ograniczenia i inne środki zapobiegawcze, np. kwarantanna, powodują powstawanie tzw. wąskich gardeł w łańcuchu dostaw, wynikające głównie z niedoboru mocy przewozowych.

Obecnie sugerujemy szybką rezerwację z Szanghaju do Ningbo w przypadku pilnych zamówień lub wysyłkę przez port barkowy w Nanjing, jeśli fabryka lub dostawcy znajdują się w pobliżu.

Marzec

Tydzień 13 - Informacje ogólne

Szanghaj

Aby powstrzymać rozprzestrzenianie się koronawirusa, od 28 marca w mieszkańcy Szanghaju poddawani są masowym testom.

Według przedstawicieli rządu testy rozpoczną się w regionach na wschód od rzeki Huangpu. Od 5 rano od poniedziałku do 5 rano w piątek regiony będą zamknięte na czas przeprowadzania testów.

 

  • Mieszkańcy maja zakaz wychodzenia z domu

  • Kursowanie autobusów, metra, promów, taksówek w zamkniętych regionach jest zawieszone do odwołania

 

Powyższe ograniczenia dotyczą również kluczowych podokręgów w Puxi, na zachód od rzeki, które są już zamknięte od jakiegoś czasu i wciąż przeprowadzane są tam masowe testy.

 

Od godz. 3:00 nad ranem w piątek do 3:00 nad ranem 5 kwietnia kolejne regiony Puxi zostaną zamknięte na czas przeprowadzania testów.

 

Operacje logistyczne w regionach objętych obostrzeniami:

  • Praca terminalów magazynowych, lotniska, portów Deep sea jest zawieszona

  • przesyłki eksportowe są zawieszone

  • transport samochodowy jest zawieszony

 

W tym okresie wszyscy pracownicy biurowi w Szanghaju są zobowiązani do pracy zdalnej.

Ograniczenia istotnie wpływają na pracę magazynów, transport kontenerowy i dostawy ładunków. Niektóre ładunki eksportowe planowane na przyszły tydzień mają zostać przełożone lub anulowane.


Jeśli masz jakieś wątpliwości lub pytania dotyczące Twojego ładunku, skontaktuj się z nami.

Tydzień 12 - Informacje ogólne

SHENZHEN

Urzędy państwowe, przedsiębiorstwa i firmy mają wznowić normalną pracę i produkcję od 21 marca.

Dzielnice Yantian i Pingshan, w których znajduje się wiele firm produkcyjnych, wznowiły normalną produkcję 18 marca. Lokalne magazyny zostały ponownie otwarte, a możliwości przewozowe poprawiły się, chociaż nadal są one poddawane kontroli drogowej, a kierowcy dodatkowym testom.

Władze wdrażają odpowiednie środki w celu zapewnienia bezpieczeństwa i stabilności łańcuchów przemysłowych i dostaw, a także życia codziennego mieszkańców.

Dongguan, kolejny ważny ośrodek produkcyjny w południowej prowincji Guangdong, którego fabryki w niektórych regionach zostały zamknięte z powodu kolejnej fali zachorowań w ubiegłym tygodniu, również w tym tygodniu wznowią produkcję. Wyjątkiem jest kilka wyodrębnionych obszarów wysokiego ryzyka.

 

HONGKONG

Ponieważ coraz więcej kierowców ciężarówek uzyskuje pozytywne wyniki testów, zdolności przewozowe samochodów ciężarowych uległa zmniejszeniu. Skutki ograniczeń szczególnie wpłynęły na transport lokalny w Chinach.

W transporcie lotniczym występują opóźnienia i odwołania lotów.

 

Tydzień 11 - Informacje ogólne

Szacuje się, że ilości i objętości ładunków zmniejszą się w wyniku spowolnienia i zatrzymania produkcji.

Transport drogowy podlega stale zmieniającym się przepisom regionów i miast wokół Shenzhen i Szanghaju, takich jak Dongguan, Suzhou. Wpływa to na ogólną efektywność i wydajność transportu do tych miast portowych.

Shenzhen

Shenzhen zaostrza środki bezpieczeństwa w związku z COVID. Od 13 do 20 marca miasto objęło wszystkie wspólnoty mieszkaniowe, tereny podmiejskie i parki przemysłowe restrykcjami. Wprowadzono kwarantannę oraz pracę zdalną. Wyjątkiem są osoby zaangażowanych w kontrolę epidemii i niezbędne usługi publiczne. Pracownicy biurowi zobowiązani są do pracy zdalnej.

 

Zawieszono konferencje, wydarzenia, fora, występy i zgromadzenia na dużą skalę, a wszystkie obiekty komercyjne zostały tymczasowo zamknięte.

 

Wszystkie środki transportu publicznego są zamknięte do odwołania.

 

Operacje:

Usługi niezbędne do utrzymania miasta i portów będą kontynuowane. Porty Yantian i Sekou działają obecnie normalnie.

Terminale działają normalnie.

Magazyny — wszystkie operacje przychodzące i wychodzące są normalne.

Kierowcy ciężarówek mogą opuścić Shenzhen i przemieszczać się między fabrykami i terminalami tylko z negatywnym wynikiem testu na COVID. Kierowcy i pracownicy stale zmieniającym się przepisom regionów i miast wokół Shenzhen.

Lotnisko w Shenzhen jest w pełni operacyjne i na razie nie ma żadnych powiadomień o odwołaniu lotów.

Transport publiczny na trasach między Hongkongiem a kontynentem został zawieszony.

 

Szanghaj

Obecnie w Szanghaju istnieje 10 obszarów średniego ryzyka, w których wdrożono środki kontroli. Lokalna Miejska Komisja Zdrowia przyspiesza masowe badania, a także kwarantannę pacjentów z COVID.

Pracownicy szanghajskiego biura ColliCare będą pracować z domu w tym tygodniu (14-18 marca).

 

Operacje:

Główne porty w Szanghaju prowadzą regularne operacje.

Operacje załadunku i rozładunku kontenerów odbywają się normalnie.

Kierowcy ciężarówek muszą posiadać ważny test COVID wykonany najdalej 48 godzin wcześniej, aby opuścić Szanghaj.

Luty

Zamknięte granice pomiędzy Rosją a Ukrainą

Ze względu na sytuację na Ukrainie nasze transporty kolejowe z Chin są obecnie kierowane na trasę alternatywną, omijając Ukrainę i zamknięte przejścia graniczne. Na obecną chwilę nie będzie to miało wpływu na transport.

Będziemy uważnie śledzić sytuację i odpowiednio Cię zaktualizujemy.

Xi'an wraca do normalnej pracy

Obecnie w Xi'an, po kolejnej fali zachorowań Covid i problemach z tym związanych, wszystkie operacje logistyczne przebiegają bez zakłóceń.

 

Wyślij swoje towary koleją z Chin

Wygląda na to, że sytuacja z zatłoczeniem portów, małą przepustowością deep sea i wysokimi stawkami będzie się nadal utrzymywać w 2022 roku. W przypadku transportu towarów z Chin do Europy i Norwegii powinieneś rozważyć kolej.

 

ColliCare rozwija usługi transportu kolejowego z Chin do Norwegii od 2019 roku. Obecnie oferujemy cotygodniowy serwis z Chin. W 2021 roku z sukcesem uruchomiliśmy własne pociągi z Chin. Rozwiązanie zostało bardzo dobrze przyjęte przez rynek. W 2022 roku będziemy kontynuować stałą obsługę połączeń transportowych pomiędzy Azją i Europą, i dalej poszerzać zakres naszych usług kolejowych.

Dlaczego warto rozważyć transport towarów koleją z Chin do Europy?

  • pomimo rosnących stawek frachtowych dla transportu morskiego i lotniczego, stawki ładunków kolejowych pozostają względnie stabilne

  • w porównaniu z transportem morskim czas tranzytu towarów z Chin do Polski, Europy czy Skandynawii jest skrócony o połowę, do około 28-30 dni

Oferujemy regularne połączenia kolejowe z Xi’an do Oslo, z wieloma odjazdami co tydzień.

Zapoznaj się z naszym miesięcznym rozkładem transportu kolejowego z Chin.

Skontaktuj się z nami, aby uzyskać więcej informacji, uzyskać wycenę lub uzyskać odpowiedzi na inne pytania!

Styczeń

Restrykcje w Xi’an

Wzrost liczby przypadków COVID-19 w Xi'an wzrasta do 1893 na początku stycznia oznacza, że sytuacja epidemiczna jest najpoważniejsza od marca 2020 r.

Xi’an wciąż walczy z nowym ogniskiem epidemii i dodatkowo zaostrza restrykcje, zmuszając wszystkich mieszkańców do pozostania w domu. Dozwolone jest opuszczenie mieszkania tylko w celu wykonania testów.

 

Transport kolejowy z Xi’an

Wciąż nasilają się nowe lokalne ogniska epidemii. Nowe restrykcje nie pozwalają ciężarówkom na wjazd do Xi'an, a kierowcy, którzy byli w Xi'an, muszą poddać się kwarantannie.

W rezultacie wprowadzonych obostrzeń wszystkie kolejowe ładunki kontenerowe będą odbierane na stacji Xiangyang w prowincji Hubei i stamtąd odprawiane dalej. Stacja Xiangyang znajduje się na południowy wschód od Xi'an i jest ważnym węzłem komunikacyjnym łączącym centralne i zachodnie Chiny.

Wprowadzono surowsze procedury odkażania i surowe ograniczenia operacyjne ze względu na Covid-19. Z tego względu zmniejszają się zdolności operacyjne - oczekuje się, że wyjazd ładunków może być opóźniony o 1-3 dni w stosunku do harmonogramu.

Tutaj znajdziesz harmonogram.


 

Operacje w porcie Ningbo

Według Biura Generalnego Rządu Ludowego Prowincji Zhejiang, u kilku osób w Beilun (jeden z ważniejszych okręgów administracyjnych Ningbo) stwierdzono obecność wirusa Covid-19. Spośród pięciu terminali kontenerowych w Ningbo, 3 terminale: Ningbo Beilun Container Terminal (NBCT), Ningbo Beilun Second Container Terminal (NBSCT), Ningbo Beilun Third Container Terminal (NBCTCT) znajdują się w pobliżu obszaru epidemii w dzielnicy Beilun, jednak dotychczas nie zgłoszono żadnego przypadku zachorowań.

Władze lokalne wdrożyły środki takie jak dezynfekcja i kwarantanny, aby zapobiec rozprzestrzenianiu się COVID-19.

 

Statki

Wszystkie wypłynięcia przebiegają obecnie bez żadnych zakłóceń. 

 

Transport drogowy i puste kontenery

Lokalne władze i port Ningbo sformułowały przepisy i wydały specjalne zezwolenia dla dostawców usług przewozowych, aby złagodzić wpływ na transport i operacje logistyczne. Według najnowszych informacji z 4 stycznia wydano w sumie ponad 7600 zezwoleń dla kierowców.

Operacje wjazdu i wyjazdu kontenerów są dozwolone tylko przez 5 dedykowanych kanałów, w tym 4 z przyspieszoną procedurą (Beilu, Chaiqiao, Guoju, Chuanshan), a także przez jedną drogę między NBCT i NBSCT od godz. 16:00 1 stycznia.

Podejmowanie pustych kontenerów przebiega normalnie, z nieco zmienionymi procedurami operacyjnymi.

 

Operacje

Operacje załadunku i rozładunku kontenerów odbywają się normalnie w trzech terminalach w pobliżu obszaru epidemii w dzielnicy Beilun.

Odkąd dzielnica Ningbo Beilun zgłosiła potwierdzony przypadek 1 stycznia, trzykrotnie przeprowadzono masowe testy na COVID-19. Spodziewane są kolejne. Ich wyniki będą kluczowym czynnikiem w podejmowaniu dalszych decyzji dotyczących restrykcji i obostrzeń.

Skontaktuj się z nami, jeśli chcesz uzyskać bardziej szczegółowe informacje na temat aktualnej sytuacji na rynku logistycznym w Azji.